Sunday, April 29, 2007
INDEPARTATE CHIPURI DE BOIERI SI DOMNITE.
Aripa Stirbei a Palatului, asa cum este ea cunoscuta celor mai multi bucuresteni, a fost terminata la inceputul anilor �60 si amenajata special pentru a adaposti Muzeul de Arta. Spatii ample, pline de culoare, complet diferite fata de neutralitatea la moda atunci, intampina astazi vizitatorii. Inceputul "calatoriei" este marcat de chipurile "zugravite" cu ingenuitate de maestrii veacului al XIX-lea: boieri si demnitari, domnite si doamne, portrete in costume bogate ne privesc cu sinceritate. Detaliul documentar este inregistrat cu fidelitate de "fotografie". Pictorilor romani li se alatura cei veniti din Europa, dar stabiliti aici pentru a profesa pictura. Pasoptistii ne farmeca prin viziunea lor romantica. Suntem deja familiari cu spatiul si personajele. Stangaciile statistice nu pot decat sa cucereasca in contextul desprinderii pictorilor autohtoni de pictura religioasa, singurele care exista in Romania pana in secolul al XIX-lea. Momentul urmator este marcat de intalnirea cu primii mari artisti ai artei moderne. Cel dintai care se remarca este Theodor Aman, in opera caruia Orientul si Occidentul intalnesc un pitoresc ce nu poate trece neobservat. Costume si instrumente muzicale, tipologii redate cu grija pentru detaliu, dar si cu o libertate de asociere din ce in ce mai mare. Tablourile lui Aman recreeaza cu o putere de sugestie miraculoasa o intreaga epoca plina de farmec! Lor li se adauga operele primilor sculptori romani, Karl Stork si Vladimir Hegel, profesorul lui Paciurea si Brancusi.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment