In timp ce Brancusi ramane pe malurile Senei, in cautarea marilor abstractiuni, multi dintre colegii sai de generatie se regrupeaza in fata innoirilor avangardei, exaltand valorile nationale si ortodoxe (Ion Theodorescu Sion, Sabin Pop si Oscar Han sunt promotorii), in timp ce altii prefera sa abordeze peisajul si sa puna in valoare resursele atmosferei locale. Astfel ia nastere colonia artistica de la Balcic (oras din Bulgaria unde isi petrecea vacanta boema artistica si culturala a Romaniei). Pictorii abordeaza predilect o anumita tematica - Orientul, cimitirul, motivele populare romanesti. Francisc Sirato, Iosif Iser, Nicolae Tonitza, Stefan Dimitrescu ne incanta prin culori stralucitoare si forme solare, specifice unei perioade infloritoare a tarii. Meritul Galeriei de Arta Romaneasca este tocmai acela de a da la iveala nu doar opera marilor maestrii, ci si creatia unora dintre acei artisti pe care publicul i-a ignorat decenii de-a randul. Marginalizati, ei se ofera astazi privirii interogative a celor dornici sa cunoasca fenomenul artei romanesti in ansamblul sau. Speram ca aceasta invitatie, mai mult sau mai putin voalata, va va starni macar curiozitatea. Dincolo de imaginile traditionale, descoperite pe care le poate face oricare dintre noi vizitand salile Galeriei de Arta Romaneasca Moderna sunt cele care conteaza. In fond, cine nu doreste sa descopere un tezaur al lui si numai al lui?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment